Berkumpul di dataran KTB 29 Ogos 2014 |
Jika trip pertama KTB bertemakan pencarian MH370, kali ini "Merdeka cara kita" dislogankan dalam misi kali ini. Dengan kekuatan 57 ahli pastinya pekikan ekzos jentera mereka sudah dapat dibayangkan.
Dengan bertemakan hitam, kesemua rider mengenakan tshit berlengan panjang bagai tentera berhaluan kiri, seawal pagi mengamuk pusing kampung "seraound" kata Pok lee limau nipis.
PERSIAPAN
deretan rider & jentera KTB |
Trip kali ini 3 hari 2 malam pastinya memberi cabaran yang tersendiri kepada peserta . Pelbagai ragam cara membawa barangan dan bekalan dapat dilihat. Ada sehelai sepingan, ada semacam kargo 40'. Ada yang mengeleng kepala melihat rakan mereka dengan cara tersendiri.
Antara Rider terbaik, Saa Loh |
Selepas taklimat ringkas oleh otai KTB, semua peserta menadah doa agar sapanjang program ini tiada sebarang kecelakaan berlaku. Sejurus doa disudahi oleh noja, derungan jentera mula mengila dengan bingit bagai medan perang. Apa tidaknya berminggu menyediakan jentera agar tidak meragam sepanjang program.
Dengan berpegang kepada arahan ketua konvoi "nuar pomen" dan sedaya upaya mematuhi syarat perjalan, peserta yang tidak dapat menyembunyikan keterujaan trip ini mula berbaris tertib memulakan perjalanan. Huh.....hitam sekawan motor di atas jalan bagai pembarisan kemerdekaan. Siap bendera Malaysia lagi tu..
Sebanyak 4 kumpulan di pecahkan agar melicinkan perjalanan mereka . Cara ini memang betul dan berkesan apabila tiada perkara tidak diingini berlaku sepanjang perjalanan sejauh 58km jalan bertar melalui Jerangau Sungai- kg. Tepus, Rantau Panjang, Kuala Jengai dan Jongok Batu.
Setelah mengharungi perjalanan berkonvoi selama 1jam mereka sampai ke jalan masuk ke hutan " twilight zone. Dengan kenderaan pengiring 4 buah kereta dan 3 hilux perjalanan lancar dan gah tanpa menyusahkan pengguna jalanraya lain.
Pengajur menyediakan sebungkus nasi lemak kepada setiap peserta yang disponser oleh abg usop ayam , memberi rehat seketika apabila semua peserta diwajibkan makan dan dihabiskan di situ sebelum memulakan perjalanan fasa 2 sejauh 37km jalan tanah merah dan akan mengambil masa kurang lebih 3jam perjalanan. Sambil makan peserta bersembang pasal seronok melihat orang kampung yang kehairanan melihat konvoi ini.
" Sepoket" antara orang yang paling geger dan sibuk kerana dia juga pomen awam program. Semua jentera dia kena cheak. " belang-belang beleber spanar di tangan" sapuk Miwa bila melihat gelagat sepoket. Semasa berkumpul di jalan masuk ini sambil makan, peserta tidak melepaskan peluang membuat pemeriksa jentera masing-masing bagi memastikan jentera mereka cemerlang untuk hadapi halangan berbukit, lurah V dan lurah air. Salah seorang rider, cikgu Liming mengambil kesempatan menukar sais gear jenteranya untuk hadapi laluan sukar ini.
" Sepoket" antara orang yang paling geger dan sibuk kerana dia juga pomen awam program. Semua jentera dia kena cheak. " belang-belang beleber spanar di tangan" sapuk Miwa bila melihat gelagat sepoket. Semasa berkumpul di jalan masuk ini sambil makan, peserta tidak melepaskan peluang membuat pemeriksa jentera masing-masing bagi memastikan jentera mereka cemerlang untuk hadapi halangan berbukit, lurah V dan lurah air. Salah seorang rider, cikgu Liming mengambil kesempatan menukar sais gear jenteranya untuk hadapi laluan sukar ini.
Setelah memastikan semua rider bersedia dengan keterujaan luar biasa, Bro Nuar Pomen selaku ketua konvoi meminta kebenaran pengarah Program untuk membenarkan team " Choii " mempalai konvoi bersama kekuatan 10 anggota. Dengan bunyi stail masing-masing group Choii membelah laluan masuk dan ala-ala gong dan teruja tiada dapat disembunyikan apabila pengarah memberi penghargaan kepada team ini untuk menjadi "kepala".
Kepada Marshal yang terpaksa pulang setelah tugasan mereka berakhir di situ, nampak agak kecewa kerana tiada dapat bersama hadapi satu pengalaman baru dan penuh cabaran. Peluang ini bukan selalu ada kecuali KTB tidak serik membuat trip sebegini.Kesemua 57 jentera memulakan perjalanan berhalangan ini dengan penuh berhati-hati untuk mengelakan kutukan saing-saing jika terkandas dipermulaan cabaran sebenar.
Bagi rider yang sudah terbiasa dengan laluan dan program ini memang mereka tiada masalah mengawal jentera, yang kali pertama memang merah muka dan ada yang tidak lepas meniti batang kayu balak melintas parit dan merayu pada peserta lain " mung tolong bawak mutor aku ning" kata Pok Lias zanggi, rider veteren yang berebut dengan anak dia nak join trip ini. Ye lah...mat izat balik dari Perak semata-mata nak join..sampai sini dengor khabor ayah dia yang bawak jentera dia...hahahah antara gelak menganying saing rider lain pada Mat Izat yang merah muka menahan ejekan dan usikan ini.
Semangat kerjasama, tolong menolong dalam kumpulan diterjemahkan setiap kali jentera terkandas untuk melepasi " lurah V", bayangkan dengan ketinggian boleh mencecah 10' peserta perlu menumpu sepenuh perhataian agar tidak menjadi mangsa seluk dan gelak ketawa kawan-kawan semasa menuruni lurah dan setiap kali mendaki dengan gear 1 serta kawalan trotle minyak yang secukup rasa. kalau silap pastinya jentera " conggek ke belakang".
Dengan konvoi ini dipecahkan mengikut kumpulan tertentu, pastinya hanya ahli kumpulan itu sahaja yang dapat melihat gelagat yang berbagai semasa dalam perjalanan. Yang menariknya mereka dikumpulan belakang sekali mendapat rezeki sepanjang jalan. Apa tidaknya " bercotek arek " botol air yang tercicir oleh kumpulan dihadapan.
Kay JPJ awal-awal lagi dah menyemai beras apabila beras yang dibawanya berciciran akibat dari tercucuk kayu semasa melalui jalan yang semak. Bukan beras je yang bertaburan, malah tapak kasut pun dia tertinggal di tempat yang becak. Al-maklumlah kali pertama join selepas bertahun menjadi penjawat awan. Selama ni main kejar mengejar di jalanraya, kali ini baru dia tahu.... . Namun kerana asasnya dia seorang anak peneroka Felda, sedikit sebanyak dia hadapi juga dalam rintangan sukan yang mengila ini. Bayangkan permulaan baru beberapa kilometer pertama dia dah berkasut tanpa tapaknya.
Semasa melintasi anak sungai " Anuar River" bagai terpaksa kami memberi salam kerana teringat peristiwa mistik trip yang lalu, apabila hampir 4 jam nuar pomen berlapar di situ kerana " tertinggal" serta "ditinggalkan" oleh kumpulannya. Yang anehnya semua kumpulan dia yakin nuar sudah pitas mereka dengan laju tanpa menegur peserta lain. Semua orang kata nuar dah ke depan. Sedar tak sedar semasa kami hampir sampai ke lokasi, tiba-tiba kelibat dia tidak kelihatan. Yang peliknya dia sorang je tahu tempat nak dituju. Itu semua biarlah menjadi pengalaman kepada kami. Kami berharap kali ini tiada kejadian seperti ini lagi.
Semangat kerjasama, tolong menolong dalam kumpulan diterjemahkan setiap kali jentera terkandas untuk melepasi " lurah V", bayangkan dengan ketinggian boleh mencecah 10' peserta perlu menumpu sepenuh perhataian agar tidak menjadi mangsa seluk dan gelak ketawa kawan-kawan semasa menuruni lurah dan setiap kali mendaki dengan gear 1 serta kawalan trotle minyak yang secukup rasa. kalau silap pastinya jentera " conggek ke belakang".
Dengan konvoi ini dipecahkan mengikut kumpulan tertentu, pastinya hanya ahli kumpulan itu sahaja yang dapat melihat gelagat yang berbagai semasa dalam perjalanan. Yang menariknya mereka dikumpulan belakang sekali mendapat rezeki sepanjang jalan. Apa tidaknya " bercotek arek " botol air yang tercicir oleh kumpulan dihadapan.
Kay JPJ awal-awal lagi dah menyemai beras apabila beras yang dibawanya berciciran akibat dari tercucuk kayu semasa melalui jalan yang semak. Bukan beras je yang bertaburan, malah tapak kasut pun dia tertinggal di tempat yang becak. Al-maklumlah kali pertama join selepas bertahun menjadi penjawat awan. Selama ni main kejar mengejar di jalanraya, kali ini baru dia tahu.... . Namun kerana asasnya dia seorang anak peneroka Felda, sedikit sebanyak dia hadapi juga dalam rintangan sukan yang mengila ini. Bayangkan permulaan baru beberapa kilometer pertama dia dah berkasut tanpa tapaknya.
kay dengan aksi kepuasan jiwa setelah jejaki pasir twilight zone |
Semasa melintasi anak sungai " Anuar River" bagai terpaksa kami memberi salam kerana teringat peristiwa mistik trip yang lalu, apabila hampir 4 jam nuar pomen berlapar di situ kerana " tertinggal" serta "ditinggalkan" oleh kumpulannya. Yang anehnya semua kumpulan dia yakin nuar sudah pitas mereka dengan laju tanpa menegur peserta lain. Semua orang kata nuar dah ke depan. Sedar tak sedar semasa kami hampir sampai ke lokasi, tiba-tiba kelibat dia tidak kelihatan. Yang peliknya dia sorang je tahu tempat nak dituju. Itu semua biarlah menjadi pengalaman kepada kami. Kami berharap kali ini tiada kejadian seperti ini lagi.
[ bersambung ]
No comments:
Post a Comment